Jumaat, 1 Mei 2009

"match of century"

gambar dari sini.

Malam itu. Malam yang di nanti-nantikan oleh penyokong Biru dan penyokong Merah. Malam final merebut Piala yang menjadi kebanggaan setiap pasukan bola sepak di benua Eropah. Peminat-peminat bola sepak di seluruh dunia tidak mahu melepaskan peluang untuk menonton acara yang penuh gemilang itu.

Haron (bukan nama sebenar), salah seorang penyokong tegar kumpulan Biru dan Japar (juga bukan nama sebenar) yang merupakan sahabat baik Haron pula penyokong setia kumpulan Merah. Sejak minggu lepas lagi selepas keputusan pusingan separuh akhir telah di ketahui, Haron dan Japar sudah mula "bertikam lidah" mengagung-agungkan pasukan masing-masing yang kadang-kadang hampir saja mencetuskan pergaduhan. Walau bagaimanapun, mereka tetap masih boleh lepak bersama dan bergurau senda serta bertepuk tampar sambil minum teh tarik di restoran mamak berhampiran pangsapuri mereka setiap hari pada jam lima petang tepat.

Perlawanan "mega" itu akan berlangsung tepat jam 8.30 pm waktu Malaysia.

Malam yang di nantikan itu telah tiba. Malam itu, restoran mamak kegemaran Haron dan Japar penuh tidak seperti hari - hari biasa. Di celahan ramainya manusia, di situ terselit dua sosok tubuh. Siapa lagi kalau bukan Haron dan Japar, dua sahabat yang fanatik pasukan bola sepak masing-masing. Awal-awal lagi mereka menempah tempat duduk "ekslusif" di restoran mamak tersebut.

Sepak mula tepat jam 8. 45 pm. Dan ketika itu juga tiba - tiba satu sosok yang tidak di kenali oleh Haron dan Japar telah berdiri di hadapan seluruh penonton perlawanan bola sepak malam itu. Dengan lantangnya sosok itu berkata....

"Tuan-tuan yang di muliakan Allah. Sesungguhnya kejayaan yang hakiki hanya terletak dalam agama iaitu sejauh mana kita taat perintah Allah ikut Sunnah nabi Sallallahu 'alaihi wasallam. Maka dengan itu besarlah hajat di hati saya mengajak seluruh tuan-tuan yang di muliakan Allah untuk datang solat Isyak berjemaah yang mana pahalanya sangat-sangatlah besar."

Kedengaran satu suara mencelah...

"Woi!!ko dah gila ka?nak berceramah pi la surau. Kitorang nak layan live nih?"
Dan lagi..

"Mangkuk betul"

(Marah sungguh abang - abang itu ya?)

Sosok tubuh yang berdiri di hadapan para penyokong Merah dan Biru itu beransur hilang dari pandangan kerana azan Isyak sudah mula kedengaran di corong Surau yang mana tak jauh mana pun, sebelah restoran mamak tu sahaja jaraknya.

Apa jadi sama si Haron dan si Japar? Suara sumbang tadi itu sebenarnya terpacul dari mulut dua orang mangkuk itulah. Ummat menderita!

Wahai tuan-tuan yang di muliakan Allah. Sesungguhnya Allah Subhana wa Ta'ala telah meletakkan hakikat kejayaan yang sebenarnya hanya dalam agama iaitu sejauh mana kita taat perintah Allah mengikut cara yang telah di tunjukkan oleh nabi kita Sallallahu 'alaihi wasallam.
Para Sahabat telah ikut dan tengoklah sejarah bagaimana mereka telah benar-benar berjaya!!
Sekarang musim bola dah nak masuk peringkat "klimaks". Maka ingin di nasihatkan agar bila org dah seru marilah menuju kejayaan, jangan plak buat-buat tuli atau pekak (kang betul-betul tuli dan pekak padan muka). Bukan lama pun nak solat berjemaah. Paling lama pun setengah jam siap pakej zikir dan solat sunat. Sedangkan perlawanan bola tu ambil masa 90 minit tau!! Jadi jangan nak bagi alasan.


Lagi satu, janganlah berani-berani cakap orang yang menyeru kepada yang hak (agama) tu gila ka? kena sihir ka? mangkuk ka? alim ka? apa ka? cuba berani-beranikan diri tu buka kitab suci al-Quran dan baca surah as-Syua'ara khususnya dan khatamkan dua kali setahun (paling minimum) amnya. Betapa dalam surah tu Allah dah bgtau keadaan ummat terdahulu bila nabi-nabi dan rasul-rasul datang menyeru mereka kepada agama.

Jadinya, setegar mana pun kau (aku) sokong kumpulan favourite bola sepak masing - masing tu tapi bila time solat baik tinggal la sekejap bola segala apa dunia ni. Utamakan yang lebih utama. Tak ke mana la Piala tu. Tahun depan ada lagi.

Nota perlawanan : aku harap final Barca jumpa Arsenal (apa barang Manchester United.pakai lambang setan.isk isk isk. Musuh yang nyata tu tuan tuan. Sila sokong team lain.hehehe.melencong sudah. Ok. Entry ini di tamatkan dengan membaca Tasbih Kaffarah. Oh ya! Lupa nak bagitau. Cerita di atas adalah rekaan semata-mata. Tiada kaitan langsung dengan dunia nyata. Semoga ambil ikhtibar. Ok tutup dengan Tasbih Kaffarah)

5 ulasan:

UnaChenta berkata...

Cantiknya gambar padang bola. rasa macam mau bergolek2 di padang tu.

Wpun kisah rekaan, tapi masih bleh jadi ikitbar yang amat berguna.. :)

mutakalim berkata...

iman lah membezakan mana yg baik atau buruk

Tujuh Kaki Dalam berkata...

Unachenta
-------------------------------------
Di Larang Pijak Rumput!

mutakalim
-------------------------------------
benar tuan.

(rasenye ejaan mutakalim kena double l kan?hehe)

fndrocka berkata...

man united lambang setan..arsenal nagm dgn israel...liverpool jersi tajaan carsberg..

senang kira bagi bercleona jer lah menang.haha.

anyway..iktibar yg bagus..

Nurul Lailati Mahat berkata...

entri kamu bagus.barakALLAHu fiek!

Sila klik selagi Halal