Ahad, 20 Jun 2010

Piala Dunia: Waspada Daripada Mempromosikan Kekufuran!


Stadium bergempita. Tidak cukup sorakan manusia, vuvuzela mengalunkan pula irama lebah memenuhi pelusuk dunia. Seluruh bangsa-bangsa manusia bersatu. Seolah-olah dunia tidak pernah bersengketa. Bagaikan manusia tidak pernah berperang. Semuanya berhenti dan menumpu pada sebiji bola bernama Jabulani.

Isu-isu besar khali tanpa suara. Senyap tiada bernada. Yang berbunyi adalah bicara tentang sebiji bola dan siapa bakal merangkul juara.

Isu gula mahal tenggelam timbul. Isu Gaza terhenti seketika. Isu liwat juga seperti hilang taringnya sementara. Pokok pangkalnya, kedai-kedai kopi ceruk kampung hingga ke meja bulat persidangan antarabangsa, semuanya berkisar tentang kesebelasan pasukan pilihan utama.

Tertarik saya pada satu iklan siaran TV Mesir mengenai Piala Dunia. Gambarannya begini, sekumpulan pekerja lelaki di dalam pejabat siap berpakaian kot secara tiba-tiba berubah menjadi pemain bola. Mereka berlumba-lumba memasukkan ‘sesuatu’ yang dianggap bola ke dalam beg. Selepas berjaya bola dijaringkan ke dalam beg, mereka bertukar-tukar baju kot. Sebuah simbolik kepada perlawanan dunia.

Iklan kedua wataknya adalah wanita. Dua orang wanita berkejaran di dalam pasaraya mahu mendapatkan suatu barangan yang terhad. Posisi mereka seperti bermain bola. Siap beraksi tarik menarik baju, lalu dikenakan kad atas kekasaran itu. Kamera litar pasaraya dijadikan bahan bukti utama simbolik perlawanan olok-olok.

Dipendekkan cerita, bulan Jun dan Julai tahun ini adalah pesta temasya besar dunia yang fokusnya pada titik Piala Dunia. Segenap ruang legar media berkisar di situ. Mahu mengaut keuntungan lebih juga adalah titiknya di situ.

KITA ADALAH MEREKA?

Seperkara saya kira ianya amat penting untuk dimuhasabahkan bersama. Sedang ralit dalam bergabung di dalam keghairahan bola sepak Piala Dunia, cuba kita memerhati perlakuan mahupun suasana di sekeliling kita. Apakah perkara kebetulan ini adalah sengaja ataupun tanpa disedari berlaku.

Perkara apa?

Bunyinya agak menyesakkan. Ya, jika kalian seorang muslim – harus peka!

Mempromosikan Lambang Salib

Fenomena ini sudah lama berlaku tanpa disedari mahupun dalam situasi bawah sedar. Cuba perhatikan, kebanyakkan negara yang menyertai Piala Dunia setiap 4 tahun sekali ataupun kejuaraan Liga picisan lainnya adalah dibayangi negara berlambangkan logo salib.

Lalu dalam sedar atau tidak, ada sebilangan dari kita dengan senang hati menyarung jersi berlambang salib itu. Ia dianggap remeh. Alasannya adalah semata-mata menyarung jersi. Soal gambar atau logo itu bergantung kepada niat. Wah, lancang sekali mulut berbicara tanpa berlapik.

Sedangkan Rasulullah SAW pernah berpesan di dalam sebuah hadis bermaksud:

Daripada Ibnu Umar r.a berkata: Rasulullah SAW telah bersabda: “Sesiapa yang menyerupai dengan sesuatu kaum maka beliau tergolong di kalangan mereka.” (Riwayat Ahmad)

Di dalam memahami masalah ini juga, kita harus melihat bahawa syara’ menegah sesiapa sahaja termasuk kafir zimmi (non-muslim yang menetap di bawah negara Islam) supaya tidak menzahirkan syiar-syiar agama kuffar di tempat khalayak awam. Sedangkan kafir zimmi juga fuqaha’ sudah menetapkan hukum sebegitu, inikan pula kita yang bergelar muslim.

Perkara ini dengan jelas dikhabarkan oleh Al-Ustaz Doktor Muhammad Said Ahmad Amir di dalam kitab Muhadharat Fiqh as-Sadah asy-Syafie’iyyah di bawah penerangan tajuk larangan kafir zimmi menzahirkan kemaksiatan di khalayak umat Islam secara terbuka. Ini termasuklah menzahirkan salib kristian, menzahirkan konsep triniti (seperti kepercayaan Yahudi dan Nasrani bahawa al-Masih Isa dan Uzair adalah anak Tuhan), memperlihatkan kemungkaran, menayangkan arak dan babi.

Jelas.

Lalu apakah kita mahu menjadi sebahagian daripada mereka? Nauzubillahhi minzalik. Mari muhasabah kembali sahabat-sahabiah.

Menzahirkan Lambang Arak

Terdapat sesetengah jersi bola sepak umumnya turut menzahirkan lambang syarikat arak yang menaja pasukan. Ini jelas terpampang pada sesetengah jersi berjenama dunia, baik di dalam perlawanan bola sepak liga mahupun piala berprestij khususnya World Cup.

Dan perkara ini seolah-olah dipandang enteng oleh sesetengah muslim yang sedar, walhal dosa arak adalah saling berkaitan antara satu sama lain. Ia bukan sahaja melibatkan peminum, tetapi terangkum pada setiap cabang kaitan arak. Amat kesal jika perkara begini turut dilakukan oleh golongan yang tahu agama. Malang!

Konklusinya, mari fahami firman Allah Ta’ala di dalam surah al-Maidah ayat 2 bermaksud:

“Dan hendaklah kamu saling tolong menolong dalam perkara kebaikan dan ketaqwaan dan janganlah kamu tolong menolong dalam perkara dosa dan permusuhan.”

1:19AM, 19 Jun 2010,
Siberbay, Tanta.

Dari laman ini.

Nota World Cup : Team sokongan German dan Argentina

Tiada ulasan:

Sila klik selagi Halal