Isnin, 1 Ogos 2011

Selamat Menyambut Ramadhan al-Mubarak 1432 Hijrah



"Hai orang - orang yang beriman, diwajibkan bagi kamu berpuasa sebagaimana telah diwajibkan bagi orang - orang sebelummu, agar kamu bertaqwa"

(al-Baqarah:183)



Daripada Abu Hurairah r.anhu, daripada Rasulullah Sallallahu 'alaihi wasallam telah bersabda yang bermaksud, "Sesiapa yang berpuasa Ramadhan dengan penuh keimanan dan keikhlasan nescaya akan diampuninya segala dosanya yang telah lalu." (Hadith riwayat an-Nasa'i, Ibn Majah, Ibn Hibban dan al-Baihaqi)

Jumaat, 29 Julai 2011

suatu malam di dalam surau yang gelap.




Malam itu aku balik lewat.

Selaku orang bujang, aku malas nak balik terus ke rumah. Jadi biasanya destinasi aku kalau tak ke Cyber Cafe, mesti ke kedai mamak atau ke Surau.

Malam itu aku ke surau (selepas ke CC dan kedai mamak. He he). Suasana Surau agak angker. Gelap, suram dan sunyi.... Woshhhhh~

Selesai memberi salam dan sedikit zikir selepas solat, di dalam ruang yang samar-samarketika tangan di hadapkan ke langit mengharap segalanya dari Dia pemilik segalanya, di luar tingkap surau yang gelap terdengar bunyi yang mencurigakan.

"Ah! Aku kan tengah menghadap Pencipta segala makhluk."

"Nak takut apa!" Dengus ku di dalam hati.

"Haaaa~" Aku tersentak! terdengar suara "makhluk asing"

(Sekali dia main Haaaa~ Haaaa~ daa.)

"Hoi!" "Ape haa~ haaa~? Nak masuk, masuk saja la." (konon-kononnya)

Sekian cerita.



Nota "Haaa~" : Jangan lewat-lewatkan solat Isyak. "makhluk asing" pun tak suka tau.

Khamis, 24 Mac 2011

Siap Melaporkan!

Alhamdulillah. Hanya layak Dia sahaja menerima segala pujian sekalian makhluk. Bertepatan tanggal 28 november 2010, Allah dengan taufiq dan rahmat kasih sayang serta hidayahNya telah memilih aku di antara ribuan manusia untuk ke bumi India. Bergerak dari Masjid Jamek Bandar Baru Seri Petaling sebelum Zuhur. Flight pada waktu petang. Penerbangan Kuala Lumpur Delhi mengambil masa lebih kurang 5 jam. Sesampainya di Lapangan Terbang Antarabangsa Indira Gandhi, perubahan cuaca mula terasa. India sedang mengalami musim sejuk peringkat awal.
Masjid Banglawali, Nizamuddin, New Delhi, India
Empat hari di Masjid Banglawali barulah kami di putuskan untuk tashkil pertama. Jemaah kami seramai sepuluh orang (3 Malaysia dan 7 Indonesia) di bentuk, berkhidmatkan Amir jemaah asal India (dari daerah Onggol, Andra Pradesh) dan di hantar ke route yang jauh perjalanan menggunakan keretapi hanya memakan masa selama 30 jam. Tashkil pertama kami adalah ke Nalgonda, Andhra Pradesh, India. Selama lebih kurang 35 hari kami di tempat ini. Bersama-sama orang tempatan kami telah ke merata tempat. Berusaha untuk jumpa orang Islam seramai mungkin untuk silaturrahim dan saling ingat -mengingati mengenai hal paling penting di sisi Allah Ta'ala iaitu iman.


Nalgonda, Andhra Pradesh, India
Seterusnya baki masa selama 18 hari pula kami di hantar ke Hapur yang terletak di Uttar Pradesh sejauh 4 jam perjalanan menggunakan van. Pada tashkil ke dua ini jemaah seramai 14 orang telah di bentuk ( 5 orang Malaysia dan 9 orang Indonesia). Berkhidmatkan Amir jemaah orang tempatan seramai 2 orang (berasal dari Hyderabad dan Assam)
Hapur, Uttar Pradesh, India
Di Hapur, keadaan semakin sejuk yang mana musim sejuk berada di tahap paling maksima. Hampir ke semua jemaah silih berganti di uji dengan masalah kesihatan oleh Allah Ta'ala. bersambung...

Selasa, 22 Mac 2011

Ada manusia tidak percaya wujudnya Allah


Ada orang yang tak percaya wujudnya Allah.

Baiklah.

Aku percaya adanya Allah dan aku melaksanakan segala kehendak-kehendakNya.

Dan kamu tidak percaya wujudnya Allah maka kamu hidup sesuka hati.

Andai betul tiada Tuhan maka nanti bila aku dan kamu mati maka kita dua-dua tidak akan ada apa-apa balasan.

Akan tetapi jika Allah itu sememangnya wujud maka aku akan menerima balasan dariNya kerana di dunia aku berusaha memenuhi segala kehendakNya akan tetapi kamu nanti bagaimana?

SesungguhNya Allah itu benar-benar wujud.

Isnin, 15 November 2010

Benua Hindi di landa "Tsunami"

Masjid Banglawali Nizamuddin, New Delhi, India.


Masjid Kakrail Dhaka, Bangladesh.


Nota nak pi sana : Aku belum pegi lagi. Semoga Allah pilih aku dapat pergi sana secepat mungkin. Amin

Rabu, 27 Oktober 2010

Bercucuk tanam menanam batu


Hari itu, teriknya mentari panas sekali. Hampir mencecah 30°C. Kelihatan di tengah-tengah tanah ladang itu seorang tua separuh kurun yang sedang bersungguh-sungguh mencangkul tanah. Dari pagi lagi dia belum berhenti untuk berehat.

Tanah yang sudah hampir 30 tahun di usahakan itu idak banyak berubah dari hari pertama ia di usahakan. Berpagi-pagi di gembur hanya sebelum gelap akan pulang.

Pakcik tua itu tidak pernah lelah mengusahakan tanah ladangnya.

Seusai menggembur tanah ladangnya, pakcik tua separuh kurun itu kelihatan terhenjut-henjut menarik sekarung benih dari bawah pokok yang di letakkannya seawal pagi ketika sampai tadi.

Batu-batu tadi di tanam di atas perbatasan yg telah di gemburnya sejak beberapa hari yang lepas. Satu persatu batu itu di keluarkan dari karung. Setiap perbatasan di letaknya seratus batu yang di anggapnya benih yang akan memberi hasil yg bermenfaat buatnya suatu hari nanti.

Dan begitulah rutin yang telah di habiskannya selama hampir 30 tahun...

Tuan-tuan yang mulia. Apakah akan kita mensia-siakan hidup kita dengan mengusahakan sesuatu seperti ini?

Apakah kita mahu hidup dan meghabiskan masa kita dengan mengusahakan sesuatu yang sia-sia?

Apakah hidup kita hanya untuk melakukan perkara sia-sia tiada makna?

Betapakah sayangnya kehidupan kita yang bernilai ini di sia-siakan begitu sahaja. Padahal telah datang Pemberitahu cara hidup yang menghasilkan keberuntungan yang tiada tolok nilainya.

Jadi kenapa kita masih?

Nota terbaik dari ladang : Dunia adalah tempat kita bercucuk tanam yang hasilnya akan di tuai di negeri selamanya.

Khamis, 14 Oktober 2010

Mengapa Perlu Kita Mengikuti Imam Madzab?



Berikut ini penjelasan Hujjatul Islam Imam Nawawi :

Penjelasan Imam al-Nawawi dipetik dari kitab Majmu’ Sharh al-Muhazzab

Bab Adab Berfatwa, Mufti dan Orang Yang Bertanya Fatwa

Terjemahan

“Dan tidak boleh bagi orang awam itu bermazhab dengan mazhab salah seorang daripada imam-imam di kalangan para sahabat r.anhum dan selain daripada mereka daripada generasi-generasi yang terawal, walaupun mereka lebih alim dan lebih tinggi darjatnya berbanding dengan (ulama’) selepas mereka;

ini adalah kerena mereka tidak meluangkan masa sepenuhnya untuk mengarang ilmu dan meletakkan prinsip-prinsip asas dan furu’nya. Maka tidak ada bagi salah seorang daripada mereka sebuah mazhab yang telah dihalusi, dianalisis dan diperakui.

Hanyasanya, (ulama’-ulama') yang datang selepas mereka yang merupakan pendokong mazhab para sahabat dan tabien lah yang melakukan usaha meletakkan hukum-hukum sebelum berlakunya perkara tersebut; yang bangkit menerangkan prinsip-prinsip asas dan furu’ mereka seperti (Imam) Malik dan (Imam) Abu Hanifah dan selain dari mereka berdua.”

[Kemudian Imam al-Nawawi menjelaskan kelebihan mazhab Imam al-Shafie dari pandangan beliau dan dengan secara tersiratnya menerangkan mengapa beliau bermazhab dengan mazhab Imam al-Shafie]

“Dan oleh kerana Imam al-Shafie adalah merupakan imam yang terkemudian dari sudut masa, maka beliau telah melihat mazhab-mazhab mereka seperti mana mereka melihat mazhab-mazhab ulama’ sebelum mereka. Maka beliau menperhalusinya, mengujinya dan mengkritiknya dan memilih yang paling rajih (kuat) dan beliau mendapat hasil daripada usaha ulama’-ulama' sebelum beliau yang telah meletakkan gambaran dan asasnya, maka beliau telah meluangkan masa untuk memilih dan mentarjih dan menyempurnakan dan meminda, dengan pengetahuan beliau dan kebijaksanaan beliau dalam pelbagai bidang ilmu.

Dan dengan perkara ini beliau mendapat kedudukan yang lebih kuat dan rajih, kemudian tidak ada selepas beliau, (alim) yang mencapai kedudukan seperti beliau dalam perkara ini.

Maka dengan ini, mazhab beliau adalah mazhab yang paling utama untuk diikuti dan bertaqlid dengannya – dan ini dengan jelasnya bahawa kita mestilah berlaku adil dan tidak ada meletakkan sebarang sikap memandang rendah pada salah seorang daripada para imam.

Hal ini, apabila diteliti oleh orang awam akan memandunya kepada memilih mazhab Imam al-Shafie dan bermazhab dengannya.”


Sedikit Ulasan

* Mengikut mazhab yang empat pada hakikatnya mengikut mazhab para sahabat dan tabien kerana ulama’ mazhab empat merupakan pendokong mazhab para sahabat dan tabien yang mengikut sunnnah Rasulullah SAW.

* Terdapat beberapa Imam dalam mazhab al-Shafie yang menerangkan sebab kenapa mereka bermazhab dengan mazhab Imam al-Shafie seperti Imam al-Nawawi, Imam al-Bayhaqi dan Imam al-Suyuthi. Jelaslah mereka bermazhab dengan mazhab Imam al-Shafie bukan kerana taqlid semata-mata.

* Kalau kita dapat cari sebab-sebab yang diketemukan oleh para imam tersebut, Insya Allah, akan bertambah kuat pegangan kita dengan mazhab yang muktabar seperti mazhab Imam al-Shafie .

* Imam 4 madzab hidup di 3 zaman yang terbaik (sahabat - tabi’in - tabiuttabi’in) mereka adalah murid dan anak murid terbaik dari sahabat Nabi).

* 4 imam inilah yang layak berijtihad (imam mujtahid), sebagaimana pendpat Imam Ahmad ketika ditanya : berapa ratus ribu hadits seorangt menjadi mujtahid. Beliau katakan : ia harus sekurang-kurangnya hafal 600 ribu hadits (dengan sanad dan maknanya, disamping ia harus menguasai 15 cabang ilmu islam).

* Tidak semua imam hadits layak menjadi imam mujtahid. Berdasarkan keterangan dalam kitab Syarah Arba’in Nawawi disebutkan : ulama disebut dengan Hujjatul Islam jika hafalan haditsnya diatas 300 ribu hadits,disebut Al Hafidz jika hafal sekurang-kurangnya 100 ribu hadits. Sedangkan kesepakatan ulama ahlusunnah : “Wajib mengikut imam mujtahid jika ia belum sampai maqam mujtahid”

* Landasan hukum islam bukan hanya Alqur’an dan Hadits tapi Ijma dan Qiyas juga termasuk. ulama ketogorikan 4 dasar hukum islam ini menjadi 12 macam. Diantaranya adalah Sunnah Khurafaurasyidin dan kebiasaan (amalan) Ahlu Madinah (zaman shahabat dan tabi’in). Imam 4 madzab tidak hanya mengambil dalil dari hadits saja tapi juga mengambil dari kebiasaan Ahlu Madinah (amalan ulama zaman tabi’in yang berguru langsung dengan shahabat).

Semoga kita diberi kekuatan dan kefahaman untuk mengikuti amalan mereka (imam 4 madzhab ahlusunnah).

wallahu a’lam.
(Ehsan : Yoyo/Sidogiri)

di petik dari http://hambalialorstari.blogspot.com

juga boleh rujuk penerangan yang menarik di laman ini http://keretamayat.blogspot.com
dan juga di sini mengenai perbezaan pendapat http://keretamayat.blogspot.com

Sila klik selagi Halal