Ahad, 19 Julai 2009

untuk di fikirkan dalam-dalam

Diriwayatkan oleh Ibnu Abi Dunya, suatu ketika Umar r.a sedang melakukan perjalan ke sebuah tempat perkuburan. Setelah sampai disana, ia mengucapkan salam kepada ahli kubur lalu berkata, "Wahai kalian ahli kubur, kami datang kemari membawa berita untuk kalian. Ketahuilah, istri-istri yang kalian tinggalkan kini telah meikah kembali. Rumah yang kalian bangun kini telah didiami oleh orang lain. Harta-harta yang kalian usahakan kini telah diwariskan kepada orang lain."

Maka setelah itu terdengarlah sebuah suara dari dalam kubur, "Wahai Umar, sesungguhnya kami juga mempunyai kabar. Sesungguhnya kami telah mendapatkan apa yang telah kami usahakan ketika kami masih hidup di dunia. Harta yang kami keluarkan untuk akhirat kini telah membantu kami. Dan harta yang tidak kami keluarkan untuk agama telah menjadikan kerugian bagi kami."

Nota kena fikir dalam-dalam : Ini bukan cerita rekaan atau filem atau drama atau apa sahaja yang kamu mahu namakan tetapi ini cerita hakikat. Cerita yang aku, kamu dan kita semua bakal tempuhi. Pasti dan pasti! Tiada keraguan!

2 ulasan:

rahba81 berkata...

Ya Allah..

Tambahkan lagi iman aku..
Tambahkan lagi amal aku..
Betulkan iman aku..
Betulkan amal aku..

Terima pengorbanan kami..
Jgn jadikan kami hubbud dunya..

Tujuh Kaki Dalam berkata...

rahba81,

amin ya Allah

Sila klik selagi Halal